Jak pokonać depresję poporodową 

Niech zgadnę, Ty też odkąd tylko wyskoczysz rano z łóżka robisz wszystko dla innych ? Śniadanie do pracy dla męża, spacer z psem, jedna pralka, druga pralka, obiad. Oczywiście w między czasie pełna opieka nad maluchem. Tak wygląda przeciętny dzień w trybie super mama. Niewiele czasu w tym szalonym harmonogramie jest tylko dla siebie.

Są dni kiedy akumulatory siadają, entuzjazm ginie gdzieś w stercie brudnych garów i tak zwana turbo moc się kończy. Gdy zapominamy o swoich własnych potrzebach, opanowują nas negatywne emocje, zaczynamy się dąsać i toniemy w tej ciemnej materii. Dlatego tak ważne jest aby zadbać o siebie, zachować spokój, jasność umysłu i nie walczyć z całym wszechświatem jeśli coś idzie nie po Twojej myśli.

Ignorowanie własnych potrzeb nie jest dobre dla Ciebie ani dla Twoich bliskich. Z własnego doświadczenia wiem, że gdy zapominam o chwili tylko dla siebie z super turbo mamy staje się super turbo zołzą. Co się stanie kiedy Ty jako mama nie zadbasz o siebie a swoje potrzeby odstawisz na dalszy plan ? Nie znam Cię, ale wiem czym jest złość i do czego może Cię doprowadzić. A co kiedy za priorytet weźmiesz troskę o siebie? Kiedy dbam o siebie czuje się znacznie lepiej, jestem spokojniejsza, szczęśliwsza, bardziej obecna i troskliwa.

SAMOPOCZUCIE to nie egoizm, to ważna część naszego życia, polega na zapewnieniu sobie potrzebnego wsparcia. Pozwól sobie na przerwy, na które zasługujesz. Zwracając uwagę na swoje ciało, umysł i ducha. Niewielka ilość czasu poświęcona dla nas samych znacznie zmniejszena stres, poprawia relacje, sprawia mniejsze wypalenie oraz pobudza produktywność, przynosi też zadowolenie i szczęście.

BYĆ LEPSZĄ WERSJĄ SIEBIE

Wiele osób usprawiedliwia się tym, że nie mają wystarczającej ilości czasu czy pieniędzy aby zadbać o siebie. To prawda, czasu nigdy za wiele więc jeśli nie potrafisz wygospodarować chociaż 10 minut dziennie tylko dla siebie – zrezygnuj lektury tego wpisu, widocznie nie jest dla Ciebie. Jeśli potrafisz odłożyć wymówki na bok, kontynuuj czytanie a znajdziesz sprawdzone darmowe metody, które pomogą Ci być lepszą wersją samej siebie. Te świadome działania, wpłyną pozytywnie na Twoje samopoczucie, staniesz się bardziej witalna i aktywna. Zadbaj o swoje ciało, ducha, umysł a poczujesz się kompletna. Mam nadzieję, że znajdziesz tu coś dla siebie.

ZAPANUJ NAD ŚWIATEM SWOICH EMOCJI

Rozpacz, gniew, żal, złość, strach, miłość, współczucie, spokój. Wszystkie te emocje są bardzo ważną częścią naszego życia. Mają wpływ na nasze samopoczucie i szczęście. Koktajl hormonalny, który kobieta dostaje w gratisie do ciąży to niestety nie wanilia z bitą śmietaną i słodką czerwoną wisienką na czubku ale raczej koktajl młotowa, nad którym trzeba zapanować bo inaczej to on zapanuje nad Tobą i zniszczy wszystko dookoła. Emocje trzeba spróbować zrozumieć i je zaakceptować. One zawsze są prawdziwe, dlatego pozwól im być, nie walcz z nimi, bo tylko pogorszysz sytuacje. Każda próba unicestwienia ich tylko je wzmocni, zatem nie ignoruj ich jeśli się pojawiają. Jeśli przestaniesz się wściekać na swoją złość, złość straci źródło siły. Nie duś w sobie tych wszustkich emocji, trzymanie ich w sobie może sprawić wiele bólu i cierpienia które udzieli się nam i całej naszej rodzinie. Kiedy zaś pogodzimy się ze smutkiem, rozczarowaniem, smutek nie znika. Czasem tak jest, że czujemy się rozczarowane, zawiedzione, niedocenione. Żadna z nas nie chce być zwykłą kurą domową, kto by nie chciał usłyszeć z rana „dobrze sobie radzisz, jesteś dobrą mamą.” 

ZNAJDŹ RÓWNOWAGĘ

Wyjdź na zewnątrz. Jeśli możesz chodzić, krótki spacer pomoże Ci się wyciszyć. Zabierz dziecko do parku, lasu i ciesz się naturą. Praktykuj uważność. Usiądź w wygodnej pozycji i skup się na swoim wnetrzu. Kiedy w Twojej głowie, wciąż pojawiają się jakieś natrętne myśli, pozwól im być, ale nie skupiaj się na nich. Postaraj się uciszyć głos krytyka w sobie, który wszystko wiecznie ocenia i po prostu bądź. Odpuść sobie zamartwianie się o wszystko, nie myśl o przeszłości, przyszłości czy teraźniejszości. Jeśli masz z tym problem, skup swoją uwagę na oddychaniu. Regularnie ćwiczenie uważności sprawi, że poczujesz się spokojniej w życiu codziennym. Czasem trzeba pozwolić żeby rzeka życia płynęła własnym torem. Ciągłe pływanie pod prąd może mocno zmęczyć. Musisz uwolnić tę osobę w sobie która chce wszystko kontrolować. Zaakceptuj rzeczywistość taką jaka jest, ponieważ każda sytuacja nas czegoś uczy i pamiętaj że w jakiej sytuacji byś teraz nie była, jesteś właśnie tam gdzie powinnaś teraz  być. Odrzuć złe uczucia z teraźniejszości i wspomnienia z przeszłości. Po prostu bądź tu i teraz bo umknie Ci coś ważnego. Doceń to co masz i podziękuj, jeżeli los kładzie Ci kłody pod nogi bo to właśnie dzięki nim masz możliwość się rozwijać, stać się piękna, nie na zewnątrz ale w środku. A to dużo cenniejsze niż wygląd zewnętrzny.

SPOSOBY NA DOBRE SAMOPOCZUCIE

Aby zadbać o siebie nie potrzebujesz wcale dużo czasu. Wystarczy zaledwie 10 – 20 minut dziennie aby zrobić coś, co będzie miało znaczący wpływ na cały Twój dzień. Ponizej znajdziesz kilka metod które sprawią że poczujesz się lepiej. 

JOGA
Joga pozwala odnaleźć równowagę, harmonię, oczyszcza i wzmacnia ciało, duszę i umysł. Ukazuje w jaki sposób osiągnąć pełnię zdrowia, doskonałą kontrolę nad umysłem, uczy jak pogodzić się z własnym JA, światem i naturą. Niezależnie od tego, czy ćwiczysz sama w domu czy z grupą, każda ilość jogi jest dobra dla Twojego ciała i Twojej duszy. Kiedy czuję się niespokojna lub rozdrażniona zawsze uciekam na mate. 

MEDYTACJA
Krótka chwila z zamkniętymi oczami, otwartym sercem, pomaga uspokoić szalony maraton myśli. Ponoć wystarczy jedna osoba medytująca w rodzinie aby znacznie poprawić stan całej rodziny.

ZAŁÓŻ DZIENNIK
Pisanie w dzienniku jest pomocnym sposobem na przezwyciężenie lęku, przekazywanie wiadomości i wyrażanie wdzięczności. Prowadź dziennik, aby wyrazić swoje emocje. Noś go przy sobie lub połż gdzieś gdzie będzie przydatny – np. obok łóżka, czy na biurku – tak aby zawsze był gotowe dla Ciebie, kiedy tego potrzebujesz. Ja mam ich chyba z 10 w każdym kącie mojego domu. 

NATURA
Wyjdź na zewnątrz. Nawet krótki spacer z psem możne wyczyścić głowę. Ciesz się naturą, posłuchaj śpiewu ptaków, szumu liści kołyszących się na wietrze, podnieś kamyk, dotknij drzewa. Usiądź w wygodnej pozycji i skup się na oddychaniu. Połącz się z wszechświatem.

KONTAKT Z PRZYJACIÓŁMI
Łatwo zaniedbać przyjaźń, gdy jesteś zmęczona życiem – wiem, sama po sobie. Zadzwoń do przyjaciela. Pisanie wiadomości na facebooku, stało się zbyt popularne. Poświęć chwilę, aby zadzwonić do kogoś z Twojej sieci wsparcia, albo napisz list do osoby która rozświetli Twój dzień. Możesz napisać do mnie 🙂 Przyjaźń jest podstawą świata zewnętrznego oraz źródłem osobistej mocy – więc staraj się, aby Twoje przyjaźnie były silne i dbaj o nie.

BĄDŹ KREATYWNA
Możesz pomyśleć, że nie masz czasu na hobby – ale to tylko kolejna wymówka. A tutaj nie mamy na nie miejsca. Zrób coś co sprawi Ci przyjemność, namaluj coś – nie musi być nawet ładnie, grunt żebyś dobrze się bawiła, uwolnij swój twórczy umysł. Istnieje fantastyczny nowy trend książek do kolorowania dla dorosłych. Kolorowanie może sprawić, że skupiając się na zadaniu, zapomnisz o przykrych sprawach.

ZADBAJ O SIEBIE
Każda kobieta lubi czuć się jak księżniczka, dostać kwiaty, a zatem trochę luksusu co jakiś czas nie zaszkodzi. Może to być relaksująca kąpiel. W trybie super mama, prysznice są często bardzo szybkie i chaotyczne. Odstaw wszystko na 15 minut, aby zanurzyć się w wannie lub delektować się prysznicem. Zamknij drzwi (tak długo, jak dzieci są pod opieką) i ciesz się swoim czasem. Przetestuj jakieś nowe kosmetyki. Albo umów się na wizytę do masażysty czy innego terapeuty.

TANIEC
Endorfiny otrzymane z aktywności fizycznej są niczym lek na receptę. Niezależnie od tego, czy trafisz tańczyć czy nie 🤣 Idź na siłownię, przejedź się rowerem, pójdź na krótki spacer, czy po prostu potańcz. Ćwiczenia fizyczne również uspokajają umysł, a dodatkowo odmładzają ciało. Nie ma znaczenia, co robisz, po prostu poruszaj się trochę 

ZDROWA ŻYWNOŚĆ
Właściwa dieta dostarcza organizmowi „paliwa”. Kiedy jesteś zestresowana i nieszczęśliwa, łatwo przenieść swoje emocje na jedzenie, które zjadasz. Dla mnie pyszne, zdrowe jedzenie to przejaw szacunku do siebie samego. Nawet jeśli nie masz czasu na gotowanie, staraj się jeść uważnie i bez pośpiechu oraz wybieraj odpowiednie potrawy. Aby dieta była prawidłowa należy zapoznać się z pewnymi konkretnymi informacjami z zakresu dietetyki. Substancje niezbędne do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu dzielą się na pięć grup: białka, węglowodany, substancje mineralne, tłuszcze i witaminy. Wszystkie one powinny się znaleźć w prawidłowo skomponowanym posiłku.

LEKTURA
Książki, blogi, ulubione czasopisma. Czytanie może być kluczem, który otwiera cały świat na nowe możliwości. Czytanie książek uczy nowych umiejętności i otworzyć nasz umysł.

MUZYKA
Słuchaj muzyki, którą lubisz. Może to być muzyka, która Cię energetyzuje, relaksuje, inspiruje – nie ma znaczenia. Poświęć czas, aby skupić się na muzyce i cieszyć się jej wibracjami.

WYHODUJ HARMONIE
Hodowla harmonii – tak nazywam radzenie sobie z problemami dnia codziennego. Utwórz miejsce, mocy w którym czujesz się dobrze. Otaczaj się ładnymi przedmiotami które Cię inspirują. Kup kwiaty do domu, świece. Staraj się tworzyć środowisko, które sprawia, że ​​poczujesz się wypoczęta i bezpieczna5.

DR. SEN
Sen to zdrowie, tak zawsze powtarzała mi moja mama gdy byłam mała. Kiedy nie prześpię minimum 6 godzin dziennie jestem nie do życia. Niedobór snu, zawsze skutkuje jednym i tym samym. Podobnie jak gdy jestem głodna, budzi się we mnie bestia zatem jak mogłabym być najlepszym wydaniem siebie bez wystarczającej ilości snu. Wiele matek doskonale wie, jak wielkim wyzwaniem jest przespana cała noc. Niedobór snu więc nadrabiam w ciągu dnia. Odpoczynek jest podstawą dobrego samopoczucia.

UŚMIECHNIJ SIĘ
Energia podąża za uwagą. Jeśli będziesz myśleć negatywnie przyciągniesz do siebie lawinę niefortunnych zdarzeń. Pozytywne myślenie ogranicza nasze negatywne myśli, możemy zauważyć, że zaczynamy czuć się lepiej i nie koncentrujemy się na wyzwaniach gdy jesteśmy dobrej myśli. Uśmiechnij się na minimum 15 sekund, nawet jeśli nie masz na to ochoty, spokój. 

JAKIE SĄ TWOJE ULUBIONE SPOSOBY NA DOBRE SAMOPOCZUCIE?

Poświęć trochę czasu, aby zastanowić się nad tym, co sprawia, że ​​jesteś szczęśliwa i czujesz się dobrze. Poświęć czas na to.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *